Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2013

NY DOKTORGRAD

Når ungdom leser litteratur

Dag Skarstein   

Dag Skarstein disputerer fredag 29. november 2013 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:

”Meningsdannelse og diversitet. En didaktisk undersøkelse av elevers lesning av norskfagets litterære tekster”.

Avhandlingens empiriske utgangspunkt er kvalitative intervjuer med elever i videregående skole om norskfaget, spesielt om fagets skjønnlitterære del. Elevenes tolkninger av norskfagets litterære tekster og deres refleksjoner rundt litteraturopplæringen blir sett i lys av de overordnede målene for opplæringen, både danningsmål og literacy-mål. Danningsmålene innebærer utvikling av språkregistre som gjør deltaking på ulike sosiale og kulturell arenaer mulig, mens literacy-perspektivet legger vekt på evne til å forstå, tolke og skape tekst i ulike kontekster.

Analysene avdekker en stor diversitet i elevgruppen, og samtidig at diversitet må forstås som et spørsmål om tilgang til språk- eller diskursnivåer. Noen elever tilfører de litterære tekstene mening gjennom tolkningskompetanse og ved bruk ulike kontekster for å tilføre tekstene mening. Noen elever forholder seg til tekstene bare gjennom et følelsesspråk som rommer andre kontekster enn elevens eget her og nå-perspektiv.

For den siste gruppen elever kan man da snakke om et literacy-problem, og samtidig gir infleksibiliteten i språkregistre få muligheter for deltakelse på ulike samfunnsarenaer. Avhandlingen drøfter fagtradisjoner, kulturelle og institusjonelle forhold som ikke støtter opp om elever med svak tolkningskompetanse, svak kontekstforståelse og med begrensete språkregistre. Avhandlingen peker på sammenfallet mellom senmodernitetens (egosentriske) identitetsdiskurser og pedagogiske strategier som en mulig årsak til de stagnerte læringsprosessene som er synlig hos denne gruppen elever.

Personalia:
Dag Skarstein (f. 1971) er født og oppvokst på Lofthus, Ullensvang herad. Han avla hovedfagseksamen ved Nordisk institutt ved Universitetet i Bergen i 2001, og arbeidet i mange år som norsklærer ved ulike utdanningsinstitusjoner. I denne perioden publiserte han flere didaktiske artikler om litteraturopplæring, norskfaget i minoritets- og majoritetsperspektiv og om lærerdiskurser i nordisk kontekst. Han fikk ph.d.-stipend fra Det humanistiske fakultet ved UiB i 2010, og har vært tilknyttet Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier i stipendiatperioden. Skarstein arbeider nå som høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Tidspunkt og sted for prøveforelesningen:
28.11.2013, kl. 16.30. Oppgitt emne: «Drøft det fagdidaktiske potensialet og utfordringer knyttet til kompetansemålet om "det moderne prosjektet" slik dette var formulert i første versjon av fagplanen i norsk under LK06».
Sted: Auditorium B, Sydneshaugen skole, Sydnesplassen 9.

Tidspunkt og sted for disputasen:
29.11.2013, kl. 09.30, Auditorium B, Sydneshaugen skole, Sydnesplassen 9.

Kontaktpersoner:
Dag Skarstein, e-post: Dag.Skarstein@lle.uib.no

Mediekontakt ved Kommunikasjonsavdelingen
E-post: mediekontakt[ætt]uib.no
Telefon: 55 58 89 00

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.