Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Når ungdom leser litteratur
”Meningsdannelse og diversitet. En didaktisk undersøkelse av elevers lesning av norskfagets litterære tekster”. Avhandlingens empiriske utgangspunkt er kvalitative intervjuer med elever i videregående skole om norskfaget, spesielt om fagets skjønnlitterære del. Elevenes tolkninger av norskfagets litterære tekster og deres refleksjoner rundt litteraturopplæringen blir sett i lys av de overordnede målene for opplæringen, både danningsmål og literacy-mål. Danningsmålene innebærer utvikling av språkregistre som gjør deltaking på ulike sosiale og kulturell arenaer mulig, mens literacy-perspektivet legger vekt på evne til å forstå, tolke og skape tekst i ulike kontekster. Analysene avdekker en stor diversitet i elevgruppen, og samtidig at diversitet må forstås som et spørsmål om tilgang til språk- eller diskursnivåer. Noen elever tilfører de litterære tekstene mening gjennom tolkningskompetanse og ved bruk ulike kontekster for å tilføre tekstene mening. Noen elever forholder seg til tekstene bare gjennom et følelsesspråk som rommer andre kontekster enn elevens eget her og nå-perspektiv. For den siste gruppen elever kan man da snakke om et literacy-problem, og samtidig gir infleksibiliteten i språkregistre få muligheter for deltakelse på ulike samfunnsarenaer. Avhandlingen drøfter fagtradisjoner, kulturelle og institusjonelle forhold som ikke støtter opp om elever med svak tolkningskompetanse, svak kontekstforståelse og med begrensete språkregistre. Avhandlingen peker på sammenfallet mellom senmodernitetens (egosentriske) identitetsdiskurser og pedagogiske strategier som en mulig årsak til de stagnerte læringsprosessene som er synlig hos denne gruppen elever. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |