Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Gjenfortelling av greske myter i nyere italiensk litteratur
“Pietas e parodia nella narrativa mitologica italiana (1980-2010). Analisi di Itaca per sempre, La tela e Il canto delle sirene” (“Pietas og parodi i den italienske mytologiske litteraturen (1980-2010)”). I løpet av de siste tretti årene har det i den italienske litteraturen blitt publisert en rekke gjenfortellinger av myter. I sin avhandling undersøker Camilla Erichsen Skalle om denne tendensen representerer en nostalgisk bruk av myten, eller om den heller er å betrakte som en kritisk tilbakevending til de mytologiske fortellingene. Diskusjonen av disse problemstillingene tar utgangspunkt i en nærlesing av de tre romanene Il canto delle sirene (Sirenenes sang) av Maria Corti, Itaca per sempre (Itaka for alltid) av Luigi Malerba og La tela (Veven) av Cesare Milanese, som alle gjenforteller ulike greske myter. Romanene har til felles at de bearbeider og gjenforteller de mytene fra nye eller mindre kjente synsvinkler, noe de deler med postkolonial og feministisk litteratur. De tre tekstene gir seg ikke ut for å presentere den rette eller den sanne varianten av myten, men problematiserer heller i stor grad tilstedeværelsen av intertekstuelle referanser og mytenes lange litterære historie. Spørsmål om intertekstualitet og metatekstualitet og forestillingene om sannhet og opprinnelse er derfor viktige i denne avhandlingen. De tre mytologiske gjenfortellingene blir analysert i lys av blant annet Gianni Vattimos filosofi om den svake tenkning (il pensiero debole) og Linda Hutcheons definisjon av parodi og metafiksjon. Vattimo oppforder oss til å møte fortiden, tradisjonen og den Andre med pietas, det vil si med ydmykhet og respekt. Hutcheon betrakter parodien som en figur som gjentar, men samtidig vender på historie og tradisjon, og parodien har derfor potensialet i seg til en kritisk repetisjon av det fortidige. Med sine analyser mener Skalle å kunne vise at den nyere mytologiske gjenfortellingen i Italia nettopp gjør dette når den går mytens intertekstuelle tradisjon parodisk og kritisk i møte. Hun foreslår derfor betegnelsen racconto debole, svak fortelling, for denne formen for gjenfortelling: en fortelling som, ved å presentere mytens ulike varianter, utfordrer vår oppfatning av det enhetlige og det sanne og går tradisjonen, den Andre og historien i møte med pietas. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |