Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Lærebokkritikk som historiepolitisk redskap
«Den rette historien: Lærebokkritikk som historiepolitisk redskap» Ved sitt brede nedslagsfelt og utbredte legitimitet står skolens historieundervisning i en særstilling når det gjelder å forme vår kollektive hukommelse. Lærebøkene har vært en viktig normgiver for denne undervisningen både i Norge og internasjonalt, helt siden utbyggingen av skolevesenet skjøt fart fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Følgelig har lærebøkene også vært et yndet utgangspunkt for kritikk og analyser av historieundervisningen. Deres normgivende kraft har gjort dem til en god indikator på skolevirkeligheten, og et viktig redskap for å oppnå endringer. Vi finner således en rik tradisjon for lærebokkritikk som skjøt fart etter første verdenskrig og som i dag har antatt mange ulike former. Til tross for dette finnes bare spredte forsøk på å se lærebokkritikken i historiefaget i sammenheng, ikke minst på tvers av landegrensene. Dette er påfallende fordi «lærebokanalyse» inngår som en kvantitativt stor del av den historiedidaktiske produksjonen, og også i dag for mange er en viktig innfallsport for kritisk refleksjon rundt skolens historieundervisning. Avhandlingen tar for seg lærebokkritikk i historie i Norge og utvalgte andre land over et tidsrom på vel 100 år, og drøfter hva bakgrunnen for og målsettingen med kritikken har vært, hvilke syn på historiefaget og historieundervisningen den forfekter, og hvilke muligheter slik kritikk har for å bidra til fagutvikling i undervisningsfaget historie. Sæle synliggjør lærebokkritikk i historie som et svært mangeartet felt, der vidt forskjellige motiver, metoder og fagforståelser gjør seg gjeldende. Et gjennomgående trekk er imidlertid kritikkens samfunnskritiske brodd og begrunnelse. Den er ofte motivert av tanken om at endringer i allmenne historiske oppfatninger er en forutsetning for å oppnå endringer i samtiden, f.eks. knyttet til fredsskaping, likestilling eller global rettferdighet. Bare i forsvinnende liten grad har man interessert seg for læreboken som undervisningshjelpemiddel og instrument for historisk læring. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |