Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Krigeridentitet gir gode resultater ved Forsvarets skoler
«The impact of military identity on performance in the Norwegian Armed Forces». Hovedfunnene i studien indikerer at profesjonsidentitet lar seg måle, og at en identitet basert på profesjonalisme og krigermotivasjon har en positiv sammenheng med prestasjoner på både befalsskolene og krigsskolene i Norge. Det norske forsvaret har gjennomgått radikale endringer de siste ti årene, noe som har aktualisert et behov for å endre profesjonsidentiteten. Endring i operative krav og tjenestemønstre fordrer nå en dreining fra en idealistisk identitet, der forsvar av norsk territorium står i fokus, til en mer profesjonalistisk og krigerorientert identitet, der soldaten er bedre rustet til å delta i skarpe operasjoner utenlands. Samtidig utfordres Forsvarets kollektive natur av en generell samfunnsutvikling med økende grad av individualisme og selvopptatthet. Gjennom studien har Bandlitz Johansen utviklet et spørreskjema som gjør det mulig å kartlegge identitetsdimensjonene idealisme, profesjonalisme og individualisme i Forsvaret. Dette spørreskjemaet benyttes samtidig for å undersøke om disse identitetsdimensjonene har betydning for ulike prestasjoner i Forsvaret. Studien viser at graden av profesjonalisme (Forsvarets foretrukne identitet, også karakterisert av krigermotivasjon) har en klar positiv sammenheng med oppnådde resultater på befalsskolene, som hovedkarakter og offiserspotensiale. Studien viser også at profesjonalisme har en klar positiv sammenheng med oppnådde resultater på Krigsskolene, i form av spesifikke militære ferdigheter. Profesjonalisme viser seg også å ha en sammenheng med grad av tilhørighet og forpliktelse man opplever til Forsvaret. Studien avdekker i tillegg at det eksisterer ulike identitetsformer i forsvarsgrenene, der forekomsten av profesjonalisme er høyere i Hæren enn i Sjø- og Luftforsvaret. Funnene fra studien kan derfor bidra til en bedre utvelgelse av fremtidige ledere i Forsvaret, samt bidra til både kvalitetssikring og utvikling av Forsvarets utdannings- og lederprogram. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for psykologi, utdanning og helse. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |