Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Barn med psykiske vansker føler seg ikke akseptert
«Barn med emosjonelle- og atferdsvansker: Selvopplevelse, venneforhold og motorikk» Psykologspesialist og stipendiat Belinda Ekornås har funnet at barn som er engstelige, eller har atferdsvansker, sliter med venner, føler seg mindre akseptert av jevnaldrende barn og synes de er dårligere i sport. Ekornås har gjennomført tre delstudier med barn fra Barn i Bergen-undersøkelsen. Hun undersøkte først en mindre gruppe barn med angst. De fikk spørsmål om hvordan de mestret fysiske aktiviteter og om de følte seg akseptert av jevnaldrende, og motorikken deres ble testet. Gutter med angst fortalte at de følte seg mindre akseptert av jevnaldrende og dårligere i fysiske aktiviteter enn barn uten angst. 2/3 av de engstelige guttene strevde motorisk, selv uten motoriske vansker følte engstelige jenter seg dårlige i sport og lite sosialt aksepterte. I en studie av 5073 barn fra 11 til 13 år fant Ekornås at både barn med emosjonelle vansker, hovedsakelig angst, og barn med atferdsvansker strevde med venner og følte seg lite sosialt akseptert. Selvfølelsen til barna med atferdsproblemer var realistisk i forhold til venneproblemene deres, i følge foreldre og lærere, mens engstelige barn hadde en sosial selvfølelse som var dårligere enn venneproblemene deres. Lærere rapporterer færre venneproblemer hos de engstelige barna enn hos barn med atferdsvansker. Studien viser at barn med psykiske vansker strever i venneforhold, og at engstelige og triste barn har spesielt lav selvfølelse, samt at venneproblemene deres ikke oppdages i skolen i samme grad som hos barn med atferdsvansker. Til sist undersøkte Ekornås hvordan barnas problem med venner hang sammen med emosjonelle vansker, atferdsvansker og skolefungering. Venneproblemer var direkte knyttet til barnas psykiske vansker og skolefungering, men også indirekte gjennom at vanskene med venner påvirket selvfølelsen deres. Guttenes venneproblemer var imidlertid sterkere knyttet til skolevansker enn jentenes. Studiene til Ekornås viser at behandling av psykiske vansker hos barn bør inkludere venneforhold, selvfølelse og motoriske fungering. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for psykologi, utdanning og helse. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |