Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2013
NY DOKTORGRAD Pedagogisk entreprenørskap og lokal og regional utvikling
”Pedagogisk entreprenørskap som virkemiddel for lokal og regional utvikling: Eksempler fra skoler og mindre kystsamfunn i Finnmark”. Elev- og ungdomsbedrifter har lenge vært de mest synlige uttrykk for pedagogisk entreprenørskap (entreprenørskap i skole og utdanning). Samtidig har utdanningsmyndighetene forsøkt å gi pedagogisk entreprenørskap et innhold som går ut over bedriftsetablering i regi av elever. Avhandlingen argumenterer for at utdanningsmyndighetene kun i begrenset grad har lykkes med å avklare hva pedagogisk entreprenørskap representerer ut over elev- og ungdomsbedrifter. En mangelfull avklaring av begrepsinnhold har trolig svekket forutsetningene for å forankre pedagogisk entreprenørskap blant lærere, elever og skoleledelse. Avhandlingen utdyper teoretiske perspektiver som kan bidra til å gi pedagogisk entreprenørskap et mer presist innhold. Eide kombinerer teoriområder som tidligere i liten grad har vært anvendt i sammenheng med pedagogisk entreprenørskap. Begrepet flerarenalæring introduseres for å drøfte nyskapingsaktivitet som foregår i skjæringspunktet mellom ulike læringsarenaer, for eksempel skole og lokalt næringsliv. Avhandlingen formidler ulike fremgangsmåter for å innarbeide pedagogisk entreprenørskap i strategier for lokal og regional utvikling. Eksempler fra skoler og kystsamfunn i Finnmark benyttes for å konkretisere utfordringer, ”flaskehalser” og muligheter ved forankring av pedagogisk entreprenørskap i lokale og regionale utviklingsstrategier. På det nåværende tidspunkt er det nok korrekt å betegne sammenhenger mellom pedagogisk entreprenørskap og lokal og regional utvikling som antatte sammenhenger, og i mindre grad empirisk bekreftede sammenhenger. Manglende kontinuitet i arbeidet med pedagogisk entreprenørskap kan ha svekket forutsetningene for å oppnå langsiktige lokale og regionale virkninger. Samtidig indikerer eksemplene fra skoler og kystsamfunn i Finnmark en bredde og originalitet i utformingen av entreprenørielle læringskonsepter innrettet mot samspill mellom skoler og aktører i lokalsamfunn og regioner. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |