Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD E-læring – fremtidsrettet undervisning og læring
«E-læring. Et studium av studenters holdninger og læringsutbytte ved bruk av blandet læring med integrasjon av multimedia.» E-læring har de seinere årene blitt vanlig innen undervisning på alle nivå. I tillegg er bruken av læringsaktiviteter via internett også blitt populært blant studenter. Avhandlingen viser at e-læring kombinert med tradisjonelle undervisningsmetoder kan høyne undervisningens faglige kvalitet og bidra til økt motivasjon og læringsutbytte blant studenter. Men det krever praktisk og teoretisk innsikt å kunne integrere e-læring på en hensiktsmessig måte. En slik fagdidaktisk innsikt kan være helt avgjørende for å lykkes. Brukt riktig vil e-læring også kunne bidra til økt læringsglede blant studenter. Formålet med forskningsarbeidet har vært å kartlegge viktige aspekter rundt fagdidaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning med integrasjon av e-læring. Arbeidet fokuserer hovedsakelig på bruken av e-læring i form av multimediaapplikasjoner. Et eksempel fra dagliglivet på bruk av multimediaapplikasjoner er YouTube-film. E-læring som tema blir i avhandlingen brukt i kombinasjon med tradisjonell lærerstyrt klasseromsundervisning, også kalt blandet læring eller hybrid læring. Avhandlingen bygger på to kvalitative studier og et kvantitativt studium i blandet læring. Resultatene fra denne forskningen viser at studentene stiller seg positive til blandet læring av følgende grunner: større fleksibilitet i læringsprosessen, større variasjon i undervisningsmaterialet, nye og bedre aktivitetsmønstre for læring og endring av lærerrollen fra foreleser til faglig støtteperson. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for medisinske og odontologiske fag. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |