Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD En empirisk undersøkelse av utviklingen av e-læringsprogramvare
”Erstellung von digitalen Lernangeboten”. Sentrale problemstillinger i Martina Reitmaiers doktoravhandling er manglende eller ineffektive elæringsbaserte kurstilbud. Arbeidet omhandler utvikling av e-læringsprodukter i høyere utdanning. Forfatteren analyserer utviklingsprosessen fra et programvareutviklingsperspektiv for å finne årsaker til kvalitets- og effektivitetssvikt. Undersøkelsen av prosjektutviklingsprosesser har fokusert på tre aspekter: individer, prosjektfaser og interaksjonen mellom prosjektmedarbeidere. I tillegg har Reitmaier gjennomført en evaluering av programmodulenes kvalitet og en analyse av forbindelser mellom prosjektprosesser og produktkvalitet. Resultatet av dette forskningsarbeidet er et teoretisk verktøy som kan tas i bruk i utviklingen av digitale læringsmedier. Avhandlingen gir et verdifullt og nødvendig bidrag til pågående, lokal, nasjonal og internasjonal forskning på dette området. Reitmaier gjennomfører en komparativ undersøkelse av tre konkrete programutviklingsprosjekter som resulterer i en modell for risiko- og suksessfaktorer og dekker tre analysenivåer: rolle-aktør nivået, prosjektfasenivået og interaksjonsnivået. Risikofaktorer på rolle-aktør nivået er forbundne med medieutviklerrollen, fraværet av lærende-rolle (learner role) og en produktsentrert visjon, Suksessfaktorer er forbundne med konsulentrollen og en studentsentrert visjon. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |