Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD Norsk entreprenørskap i Baltikum
”An Anthropology of Marketplace Behavior. Aspects of embeddedness in Norwegian entrepreneurship in the Baltics”. Avhandlingen omhandler utflaggingen av små og mellomstore bedrifter fra distrikts-Norge til Baltikum fra slutten av 1990-tallet til 2007. Allerede tidlig på 1990-tallet, like før Sovietunionens sammenbrudd, ble statlige og private initiativer satt i verk i Norge for å sikre norske entreprenører adgang til det nye og strategisk viktige baltiske markedet. Utflaggingen av de norske bedriftene nådde sitt høydepunkt i begynnelsen av 2000 da en rekke industribedrifter, grunnet høye produksjonskostnader i Norge, flyttet hele eller deler av sin virksomhet til Baltikum. Avhandlingen tar også for seg empirisk og teoretisk baserte diskusjoner om betydningen av og kjennetegn ved antropologisk feltarbeid i undersøkelser av internasjonal næringsvirksomhet. Feltarbeid er foretatt i en rekke små og mellomstore norske bedrifter i Norge og Baltikum og det empiriske materialet omfatter case-studier av norske entreprenørers utfordringer i forbindelse med virksomhetsetablering i et nytt og ukjent marked. Med utgangspunkt i den politiske og økonomiske situasjonen i Norge og Baltikum ved århundreskiftet, beskriver Cimdina norske entreprenørers motiver og strategier for å posisjonere seg i det baltiske markedet. Analysen tydeliggjør bestemte sosiokulturelle føringer på entreprenørers valg og praksiser i samarbeid med byråkrati og ansatte og i etablering av kontakter i næringslivsmiljø i Baltikum. Cimdina retter også oppmerksomheten mot de reaksjoner som utflaggingsprosessen framkalte i Norge. Et av avhandlingens sentrale omdreiningspunkt er forholdet mellom entreprenør og det miljø han∕hun opererer i. Cimdina undersøker både materielle og ikke-materielle kostnader knyttet til forretningspraksis, og belyser dermed verdier, relasjoner, sosiokulturelle kontekster, oppfatninger og ideologier som henholdsvis norske og baltiske forretningslivsaktiviteter er forankret i. Uten å underslå viktigheten av sterke personlige nettverk og nyttekalkulering i transnasjonale forretningsaktiviteter, vektlegger Cimdina betydningen av kulturelt konstruerte meninger som tillegges ulike relasjoner og representasjoner i markedet. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |