Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD Fotografiet i samtidskunsten
A Trip through the Ordinary Norwegian Landscape: Perspectives on Photography’s Role in Contemporary Art. Avhandlingen diskuterer fotografiets ulike og ofte omstridte roller i samtidskunsten, som kunstobjekt, dokument og ’ready-made’ og viser hvor problematisk det er å opprettholde sterke begrepsmessige skiller mellom det modernistiske og postmodernistiske fotografiet. Norsk Landskap 1987, et samarbeidsprosjekt av Johan Sandborg, Siggen Stinessen, Jens Hauge og Per Berntsen, utgjør hovedeksempelet i avhandlingen. Dette fotografiske verket ble til i løpet av en 18 dagers biltur i Norge der målet var å redefinere det norske landskapet gjennom å fokusere på det uspektakulære og det ordinære. Arbeidet ble stilt ut på Henie Onstad Kunstsenter i 1987. Ved å bruke Norsk Landskap 1987 som et prisme diskuteres skiftende landskapsoppfatninger og spørsmål rundt nasjonal identitet. Resepsjonen av det konseptuelle fotografiet i Norge blir gjort til gjenstand for inngående analyse – likeens forholdet mellom modernisme og postmodernisme og norsk fotografi sett i relasjon til den internasjonale kunstarenaen. Avhandlingen konkluderer med at fotografiets uavklarte status som kunstobjekt har vært et tilbakevendende tema i diskusjonene om fotografiet helt siden mediet ble introdusert i offentligheten i første del av 1800-tallet –og det fortsetter å være et viktig spørsmål i dag. Fotografiet styrke og svakhet synes å være at det aldri er kunst nok. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |