Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD Språklig høflighet i kamerunske skoleklasser
"La politesse linguistique dans la relation interlocutive en classe: des enjeux des faces aux enjeux opératoires. Analyse ses interactions en classe de langue". Joseph Avodo Avodo beskriver språklig høflighet slik den kommer til uttrykk i klasseromsinteraksjon. Hovedproblemstillingen er knyttet til hvordan man bevarer og eventuelt taper ansikt i en slik situasjon, sett i relasjon til den sosiale og kulturelle konteksten. Det dreier seg om en empirisk undersøkelse gjennomført ved hjelp av observasjon og lydopptak i flere språkklasser (ungdoms- og videregående skole) i Yaoundé, Kamerun. Avodo beskriver språklig høflighet gjennom bruken av tiltaleformer, direkte ”ordrer” fra lærer og replikkveksling (turtaking). Resultatene viser at språklig høflighet er kontekstuelt betinget; den påvirkes direkte av lokal kultur, sosiale forhold og av hvordan undervisningshandlingen gjennomføres og oppfattes. Forfatteren viser også at lærerens språkbruk er preget av ulike sosiale, kulturelle og institusjonelle faktorer. Denne språkbruken har en dobbel funksjon: den er informativ og performativ. Avodo studerer også forholdet mellom undervisningsaktivitet og etikk. Han beskriver lærerens vanskelige stilling i en flerkulturell situasjon og peker på konflikter mellom yrkesmessige og institusjonelle normer. Videre analyserer han relasjonen mellom utdanningsidealer og den reelle undervisningspraksisen, skolens ansvar med å utdanne etter demokratiske idealer og i forhold til allmenne menneskerettigheter, selvstendighet og like muligheter for elevene. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |