Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2012
NY DOKTORGRAD Destruktiv ledelse på arbeidsplassen
"Destructive leadership: Conceptualisation, measurement, prevalence, and outcomes”. Fenomenet ledelse har til alle tider fascinert og kanskje også frustrert oss mennesker. Likevel er det først de siste 100 årene at man har forsket mer systematisk på ledelse som fenomen og begrep. Særlig de siste 50-60 år er det blitt generert mye kunnskap på dette feltet, men da i første rekke i forbindelse med hva som kjennetegner god ledelse. Forskning på destruktive aspekter ved ledelse har det derimot vært lite av, ei heller på de situasjoner der ledere kanskje nettopp ikke leder. Avhandlingen består av fire studier som har som mål å svare på følgende sentrale spørsmål: Hva er destruktiv lederatferd? Hvilke begreper bør vi bruke til å beskrive slik ledelse? Hvordan kan man kartlegge slik lederatferd? Hvor utbredt er destruktiv lederatferd i det norske arbeidsliv? Hvordan påvirker destruktiv lederatferd medarbeidernes jobbtilfredshet og jobbusikkerhet over tid? Resultatene fra avhandlingen viser at destruktiv ledelse ikke er et enten-eller fenomen, i betydningen at ledere enten opptrer destruktivt eller ikke, men et sammensatt fenomen bestående av ulike former for atferd og kan innbære både konstruktive og destruktive elementer som kan ha negative konsekvenser for både underordnede og organisasjonen det foregår i. Det å oppleve noe destruktiv lederatferd fra sin nærmeste overordnede er utbredt, mens mer hyppig eksponering for slik atferd heldigvis er mindre utbredt. Særlig er mangel på ledelse, såkalt ”la det skure”-ledelse, et alminnelig fenomen. Det å bli utsatt for destruktiv ledelse viser seg å påvirke arbeidstakernes jobbtilfredshet og jobbusikkerhet over tid. Imidlertid er effektene av destruktiv ledelse sterkere enn effekten av det å oppleve konstruktiv ledelse. Et av de mest interessante funnene er at det ser ut til at det å bli utsatt for passiv eller unngående ”la det skure”-ledelse har sterkest negativ effekt på arbeidstakere, i alle fall på lang sikt. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for psykologi, utdanning og helse. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |