Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2011
NY DOKTORGRAD Livskvalitet og mestring hos sosialt sårbare skolebarn
“Promotion of self-efficacy and health-related quality of life in socially vulnerable school children: the role of the school nurse” Skolen er en viktig arena for å fremme helse og velvære hos skolebarn. Elever som er sosialt tilbaketrukne eller mobbet, er sosialt sårbare i skolesituasjonen. Sosialt sårbare barn er utsatt for lav livskvalitet og mestringsforventning. Mestringsforventning er troen på egen kompetanse til å takle livet i ulike situasjoner og til å nå egne mål. Sosialt sårbare barn trenger hjelp til å øke sin sosiale kompetanse og tro på seg selv. Hovedmålet med studien var å undersøke faktorer som mestringsforventning, som kan fremme psykososial helse hos sosialt sårbare skolebarn i 12-13 års alder. Studien er delt opp i tre delstudier. Det ble funnet en positiv sammenheng mellom generell mestringsforventning og helserelatert livskvalitet hos skolebarna i den første studien. Resultater fra den andre studien viste at helsesøstertiltak basert på løsningsfokuserte grupper hadde effekt på de stille barnas tro på seg selv. Deltagerne i gruppene valgte egne mål som de ville prøve å oppnå, i tillegg valgte de støttespillere som skulle hjelpe dem til å nå målet. Jentene viste en større økning i tro på seg selv rett etter gruppesamtalene, mens guttene hadde den største økningen tre måneder etter disse gruppesamtalene. Funn fra den tredje studien viste at elever som mobbes ønsket å bli inkludert og ha gode venner på skolen. Avhandlingen viser at sosialt sårbare skolebarn trenger hjelp fra skolen og skolehelsetjenesten til å bli inkludert i skolen. Elever som mobbes ønsket hjelp til å få stoppet mobbingen umiddelbart. Løsningsfokuserte gruppe kan øke mestringsforventningen til sosialt tilbaketrukne barn. Å fremme helse gjennom å skape et trygt og inkluderende skolemiljø, er en viktig oppgave for helsesøster i samarbeid med skolen, familien og skolebarna. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for medisinske og odontologiske fag. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |