Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2011
NY DOKTORGRAD Hvilken rolle spiller vitenskap for klimaendringene?
‘‘Reflexive interdisciplinarity - Supporting dialogue on the role of science for climate change’’ Klimaendringene er en av vår tids viktigste saker. De utfordrer oss til å revurdere menneskets forhold til naturen og til å ta hensyn til at vi kanskje er i ferd med å endre levevilkårene i vårt eneste habitat, jorden. Klimaendringene er et globalt fenomen som omfatter alle land og alle samfunnsfelt. Forskningsmiljøene spiller en sentral rolle for samfunnets respons på klimaendringene. Gitt det enorme omfanget forskning som har blitt gjort på klimaendringer over hele verden, må vi kunne svare på spørsmålet om hvordan vi på en best mulig måte kan sammenfatte klimaforskningen slik at den fungere som et nyttig kunnskapsgrunnlag når politiske beslutninger knyttet til klimaspørsmål skal tas. Et begrep som er blitt fremhevet i forsøket på å svare på dette spørsmålet er tverrfaglighet. Forskere fra ulike disipliner samarbeider for å få et mer helhetlig bilde av komplekse fenomener, som klimaendring ved å dele tilnærmingsmetoder, verktøy og data. På et internasjonalt nivå finner vi mange klynger av tverrfaglige klimaforskningsgrupper. Denne doktoravhandlingen har fokusert på en slik gruppe i Paris. Den franske klimaforskningsgruppen fant at tverrfaglig samarbeid ikke er så enkelt å få til å fungere. Å få kommunikasjonen mellom ulike vitenskapelige ”kulturer” til å fungere uten samtidig å miste sin faglige identitet, maktbalanseproblematikk og praktiske spørsmål knyttet til tid og ressurser, er noen av utfordringene forskere i tverrfaglige prosjekt møter. I avhandlingen undersøker Blanchard i hvilken grad en ”refleksiv” holdning - det å være bevisst ens antagelser, interesser og preferanser - bidrar til implementering av tverrfaglighet. I studien prøver Blanchard ut refleksive verktøy som ”avtaler” mellom forskerne om hva tverrfaglighet skulle innebære og ”loggbøker” der de kan skrive ned personlige refleksjoner omkring tverrfaglige prosesser. Betydningen av dialog mellom naturvitere og samfunnsvitere og beslutningstagerne for å gjøre kunnskapen anvendbar, blir også understreket i avhandlingen. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |