Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2010
NY DOKTORGRAD Helsefremmende arbeid i skolen
”Tilrettelegging for læreres deltakelse i helsefremmende arbeid. En kvalitativ og kvantitativ analyse av sammenhengen mellom organisatoriske forhold og læreres deltakelse i utvikling og implementering av Europeisk Nettverk av Helsefremmende Skoler i Norge”. En helsefremmende skole har som målsetning å skape et godt skole- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som gir elevene et godt grunnlag for mestring og utvikling. Fra 1993-2003 deltok ti norske grunnskoler i Det europeiske nettverket av helsefremmende skoler. Nettverket er i dag kjent som Schools for Health in Europe (SHE-network). Avhandlingen er en del av evalueringen av det norske nettverket av helsefremmende skoler (HEFRES). Tidligere forskning viser at lærerne og skoleledelsen er sentrale for å få til endring i skolen. Avhandlingen har derfor hatt søkelyset på hvilke faktorer i skoleorganisasjonen som har tilrettelagt for læreres deltakelse i helsefremmende skoler-prosjektet. Resultatene i avhandlingen tyder på at lærernes deltakelse i prosjektet var påvirket av faktorer både på individuelt og organisatorisk nivå, i tillegg har eksterne faktorer og kjennetegn ved prosjektet i seg selv hatt innflytelse på lærernes deltakelse. Lærernes egen interesse for, kompetanse i og kunnskap om helsefremmende arbeid i skolen spilte en vesentlig rolle for deres deltakelse. I tillegg viser resultatene at deres erfaringer med skolebasert helsefremmende arbeid i løpet av prosjektperioden var en viktig forsterkende faktor for videre deltakelse i prosjektet. Det å undervise på ”en helsefremmende måte” bidro til deres egen utvikling og læring om helsefremmende arbeid i skolen. Videre antyder studien at skoleledelsens støtte og kompetanse var viktig for lærernes deltakelse i helsefremmende skoler-prosjektet, derigjennom ledelsens tilrettelegging for utvikling av en støttende lærerkultur. Resultatene fra avhandlingen peker også i retning av at det å delta i nettverksarbeid på nasjonalt og internasjonalt nivå i seg selv bidro til at lærerne ønsket å ta del i prosjektet. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for psykologi, utdanning og helse. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |