Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2010
NY DOKTORGRAD Spenninger i kjønn, kultur og medier i Zimbabwe på 1990-tallet
Avhandlingen tar utgangspunkt i tre casestudier fra Zimbabwe, og diskuterer hvordan tema som kjønn, kultur og historie er elementer som førte til spenninger i zimbabwisk mediekultur på 1990-tallet. Avhandlingens tittel Betwixt and Between, antyder at de analyserte medietekstene og intervjupersonene utfordret de rådende politiske oppfatningene av hva som utgjorde zimbabwisk kultur og mediekultur på 1990-tallet. Avhandlingen baserer seg på teoretiske diskusjoner blant annet om globalisering, postkolonial teori og kjønnsforskning i det sørlige Afrika. Casestudiene omfatter en analyse av et kommersielt månedsblad for kvinner, en analyse av en kontroversiell film om landets frigjøringskrig, og en studie blant ungdom ved to videregående skoler i Harare: Månedsmagasinet Mahogany ble etablert kort tid etter frigjøringen i 1980, med et uttalt mål å nå moderne zimbabwiske kvinner i urbane områder. Bladet tok opp enkelte kontroversielle, kulturelle og politiske tema samtidig som det hadde en ambivalens i forhold til stereotype kvinnebilder og såkalte kvinnesaker. Spillefilmen Flame (Ingrid Sinclair, 1996) ble politisk kontroversiell fordi den skildret frigjøringskrigen i perspektivet til to unge kvinner som deltok i kampen om landets uavhengighet. Filmen utfordret dermed den rådende oppfatningen av frigjøringskrigens helter som menn, og stilte spørsmålstegn ved kvinners undertrykking i samfunnet. I det tredje casestudiet skildrer ungdom i Harare hvordan det er å vokse opp i Zimbabwe på 1990-tallet, hvordan de forholder seg til krav fra foreldregenerasjonen, skole og venner, samtidig som de får motstridende kulturelle impulser gjennom nasjonale og internasjonale medietekster. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |