Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2009
NY DOKTORGRAD Barnevern, kunnskap og makt
Avhandlingen tar oss med inn på et barnevernskontor og beskriver dagliglivet der. Avhandlingen er et bidrag til å åpne barnevernsarbeidets grunnleggende og skjulte kunnskapspremisser for nærmere innsyn. Tilnærmingen i avhandlingen tar utgangspunkt i barnevernsarbeidet som et produkt av dominerende samfunnsmessig makt, kunnskap og institusjonelle føringer. Metoden er deltagende observasjon av det indre livet på barnevernskontoret og samtaleanalyse med utgangspunkt i nedtegnelser av samtalene barnevernsarbeiderne har seg imellom om saker de arbeider med. Et viktig poeng med metoden som er tatt i bruk er å aktivt bruke observatørens refleksjoner i møte med barnevernsfeltet slik det artikuleres i det daglige arbeidet. En slik metodisk tilnærming er ikke tidligere brukt i forhold til det norske barnevernsfeltet. Barnevernsarbeiderne er satt til å forvalte et alvorlig samfunnsmessig felt med dype kulturelle dilemmaer, usikkerhet og iboende motsetninger av moralsk art. Disse problemstillingene kan ikke løses ved metoder eller oppskrifter som bygger på en enkel forståelse av kompetanse. Avhandlingen tydeliggjør kompleksiteten og de mange motsetninger som ligger nedfelt i det kulturelle mandatet om å verne barnet og regulere familien. Vagli viser at den dominerende aktive kunnskapen i barnevernsarbeidet er implisitte kulturelle ’tatt-for-gittheter’. På den måten er for eksempel normative tenkemåter knyttet til middelklasseverdier om barneoppdragelse, moderskap og standarder for livsførsel. Disse normative tenkemåtene utgjør en grunnleggende implisitt kunnskap som klientene evalueres ut fra. Avhandlingen konkluderer med at det som trengs er mer åpenhet og bevissthet om det implisitte normative grunnlaget som barnevernsarbeidet bygger på. Selv om det er viktig å ikke legge skylda på den enkelte barnevernsarbeider for svakheter ved barnevernsarbeidet, slik det er en sterk tendens til i den offentlige debatten om barnevernet, så har de profesjonelle også makt ved å bevisstgjøre seg sine grunnleggende tenkemåter i møtet med mandatet de er satt til å forvalte. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningene: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |