Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2009
NY DOKTORGRAD Gjør elektroniske kart militær hurtigbåtnavigasjon tryggere?
”Faster, better, safer? Studies of safety, workload and performance in naval high-speed ship navigation”. Hurtigbåtnavigasjon i Sjøforsvaret er en krevende og risikoutsatt oppgave. Seilingen skjer i høy fart og i trange farvann, ofte med lite søvn for mannskapene. Navigasjonsulykker i Sjøforsvaret har vært hyppige, med i gjennomsnitt seks ulykker årlig i perioden 1989-2005. Over halvparten av ulykkene har skjedd i hurtigbåter, i hovedsak missiltorpedobåter (MTBer). Nesten alle ulykkene har vært grunnstøtinger. Disse ulykkene har vært meget kostbare, og har i enkelte tilfeller forårsaket alvorlige personskader. Gould har gjennomført tre studier som omhandler navigasjonssikkerhet i Sjøforsvaret. Den første var en gjennomgang av 35 større navigasjonsulykker 1990-2005. Målet med denne var å kartlegge såkalte ”ulykkesfremmende faktorer” med innvirkning på navigatørenes feilhandlingsrisiko i ulykkessituasjonen. Resultatene viste at navigatørene ofte var overbelastet, særlig med hensyn til hørsel, syn og oppmerksomhet. Et flertall av ulykkene skjedde under gode værforhold med god sikt. Ulykkene hadde imidlertid nesten alltid sammensatte årsaker. De to andre studiene ble utført i simulatorer på Sjøkrigsskolen i Bergen. Disse sammenlignet hurtigbåtnavigasjon under to forhold: En tradisjonell navigasjonsmetode basert på papirkart og et bromannskap på fem, og en navigasjonsmetode basert på elektroniske kart og et bromannskap på to. Forholdene skulle representere den tidligere Hauk-klasse MTBen og den nye Skjold-klasse MTBen. Metodene ble sammenlignet under gode seilingsforhold i den første studien, og under 60 timers kontinuerlig våkenhet i den andre. Resultatene viste at elektroniske kart forbedret navigatørenes seilingsprestasjon både under gode forhold og under søvnmangel, men førte samtidig til mindre kommunikasjon mellom bromannskapene. Navigatørenes arbeidsbelastning var høyere ved bruk av elektroniske kart under høy seilingsfart. Studien viser at bruk av elektroniske kart i kombinasjon med redusert brobemanning gir bedre prestasjon i militær hurtigbåtnavigasjon, hvilket kan forbedre sikkerhet. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for medisinske og odontologiske fag. Avhandlingen er elektronisk tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |