Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2009
NY DOKTORGRAD Virtuelle rollespill i språklærerutdanning og forskning
“Jeux de rôles virtuels et dévoilement des représentations. Une étude didactique dans une perspective innovatrice des pratiques dans l’enseignement du français langue étrangère.” Studien er knyttet til utdanning i språkdidaktikk ved Universitetet i Bergen. Coco undersøker bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) og dets potensial for å avdekke fremtidige språklæreres representasjoner om språkundervisning og språklæring. Representasjoner er forestillinger som virker inn på hvordan man forstår sine omgivelser, analyserer hendelser og skaper forventninger om det som kan komme til å skje. Slik vil måten en lærer underviser på være tett knyttet til de representasjonene som ligger til grunn for hans/hennes pedagogiske og didaktiske handlingsvalg. Representasjoner er generelt sett motstandsdyktige mot endring, men kan bearbeides og modifiseres gjennom erfaring og bevisstgjøring. Data er hentet fra en didaktisk aktivitet basert på bruk av spillteknologi som omfatter et virtuelt rollespill i en MOO-læringsplattform (Muti-user dungeon/domain Object Oriented). Analysen kombinerer teorier innenfor sosiokonstruktivisme, elevautonomi og digital kompetanse og viser resultater som støtter hypotesen om IKTs potensial, ikke bare når det gjelder å bringe representasjoner frem i dagen, men også som forskningsmetodisk verktøy for dette formål. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |