Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2007
NY DOKTORGRAD Hvilken relasjon eksisterer mellom arbeidshukommelse og andre språklæring?
”Working Memory Capacity and Foreign Language Acquisition" Avhandlingen undersøker relasjonen mellom arbeidshukommelse og læring av andre respektive tredje språk. Van den Noort har videreutviklet en arbeidshukommelsestest for bruk på flere språkgrupper. Testen er blitt brukt i empiriske undersøkelser av arbeidshukommelse for setninger hos forsøkspersoner som nettopp har begynt, eller er på ett høyt nivå av andre og tredje språklæring. I et av arbeidene i avhandlingen har Van den Noort brukt så kalt funksjonell magnet resonans avbildning (fMRI). Dette for å videreutvikle språkproduksjonsforskning i MR-skanneren som er et nødvendig skritt for å bruke verbale arbeidshukommelsestester i MR-skanneren i fremtiden. Avhandlingen tar også opp sentrale metodologiske problemstillinger innenfor forskningsfeltet. Et problem var at den testen som ble brukt i sin opprinnelige form var ulik utformet for de forskjellige språkene. På grunn av dette kunne en ikke sammenlikne testgrupper fra ulike språkområder. Van den Noort har vist at en oppnår like resultater mellom testgrupper også mellom ulike språk. Såkalt reliabilitet og validitet ved testen er undersøkt og vist å være tilfredsstillende, hvilket er et viktig argument hvis testen skal brukes i anvendt og klinisk forskning. I et annet empirisk arbeid ble det funnet, i motsetning til tidligere forskning, signifikante forskjeller på arbeidshukommelsestestene. Denne forskjellen fant en mellom det første, andre, og tredje språket for ulike komponenter av arbeidshukommelsen. I et tredje arbeid ble forsøkspersonene testet med ulike arbeidshukommelsestester og med setninger med spesielt syntaktisk struktur. Tidligere forskning har vist at setninger med objektrelative leddsetninger stiller større krav til arbeidshukommelse enn subjektrelative leddsetninger. Resultatene viste at signifikante forskjeller i prosessering av objekt- og subjektrelative leddsetninger kun ble funnet hos forsøkspersoner som befinner seg på et høyt kunnskapsnivå for andre- og tredjespråk. Avhandlingen utgår fra Det psykologiske fakultet, og fMRI-gruppen i Bergen. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte. |