Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2007
NY DOKTORGRAD Spedbarns mestring av stress: en longitudinell studie av mor- spedbarn samspill
Hanne Cecilie Braarud disputerer den 1. februar 2007 for dr. psychol. graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Infant Regulation of Distress: A longitudinal study of transactions between mothers and infants” Avhandlingen er en langtidsstudie av 50 mødre og spedbarn som deltar i fem eksperimenter og observasjoner, i en periode der barnet er 2 til 17 måneder gammelt. Avhandlingen bygger på 3 empiriske artikler og data fra to studier. To av artiklene bygger på resultater fra et laboratorie-oppsett hvor man la in subtile eksperimentelle brudd i mor-spedbarn samspillet. 2 måneder gamle spedbarn viste seg å regulere sin atferd til ulike kvaliteter ved samspillet. Sensitiviteten til kvalitative forskjeller i samspillet var også avhengig av barnets tilstand. Mødrene viste lignende regulering, og kommuniserte annerledes med spedbarnet under brudd enn i samspill. Dette illustrerer at mor og spedbarn er aktive bidragsytere i tidlig samspill, og at begge partene er avhengig av kontingente responser fra den andre for å holde en dialog i gang. En tredje artikkel belyste forholdet mellom spedbarns stressreaksjoner og mødres trøst under vaksinasjon da barnet var 3 måneder, samt barnas grad av oppmerksomhetskontroll ved 2 måneders alder. Mors trøsteatferd var assosiert med mer, og ikke mindre gråt hos barnet. Avhengig av mødrenes trøstestil, var det også ulikheter i spedbarnas fysiologiske stressrespons og oppmerksomhetskontroll. Data fra observasjoner av barna ved 15 og 17 måneder ble inkludert i avhandlingen for å undersøke om tidlige samspillsfaktorer ved mor eller oppmerksomhetsregulering hos barna påvirker barnets stressresponser over en lenger tidsperiode. Det ble ikke funnet grunnlag for å hevde at mødres atferd eller spedbarnets reguleringsevne påvirket barnets stressresponser i et lenger perspektiv. Hovedkonklusjoner i avhandlingen er at spedbarnet har sosiale ferdigheter som har betydning for regulering av atferd i mellommenneskelig situasjoner, og at tidlig mor-spedbarn samspill er transaksjonelle prosesser. Relasjonelle erfaringer antas å påvirke mor og barn i ubehagelige situasjoner over korte tidsintervall. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. Avhandlingen er elektronisk tilgjengelig i BORA.For kjøp/bestilling av avhandlingen kontakt kandidaten direkte. |