Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2006
NY DOKTORGRAD Foreldrerollen i behandling av barn og unge
”Parent involvement in mental health care of children and adolescents: empirical studies from clinical care setting.” Det er en bred enighet blant fagfolk om foreldres betydning for barns mentale helse. Imidlertid finnes det lite forskning om foreldrenes rolle i behandlingskontekst særlig om barn og unge henvist til spesialist helsetjeneste for psykisk helse. Avhandlingen undersøker i hvor stor grad foreldrene er integrert i poliklinisk behandling i det norske psykisk helsevernet for barn og unge. Arbeidet består av tre empiriske undersøkelser hvor to av undersøkelsene ble foretatt i regi av Barne- og ungdomspsykiatri, Stavanger Universitetssjukehus (BUPA, SUS) og en undersøkelse var basert på et nasjonalt utvalg av barn og unge som ble behandlet i Barne og ungdomspsykiatri i 2002. Resultater viser at foreldrene er mer involvert i utredning og behandling av mindre barn (0-12 år) sammenlignet med eldre barn og ungdom. Videre er foreldrene mer involvert i behandling av gutter enn jenter og mer involvert i behandling av barn med eksternaliserende problemer (for eksempel, hyperkinetisk forstyrrelse) enn barn med internaliserende problemer (for eksempel, depresjon). Et viktig funn er at sammenlignet med familier som ikke har opplevd samlivsbrud har familier som opplever samlivsbrudd mindre kontakt med behandlingsapparatet. Videre, er det en klar sammenheng mellom foreldre-ungdom uenighet og foreldre involvering - særlig uenighet vedrørende ungdommens interpersonlige problemer. Avhandlingen gir empiriske kunnskaper om foreldre involvering i klinisk arbeid med barn og unge i psykisk helsevern. Resultatene har implikasjoner for organisering av det kliniske tilbudet f.eks regulering av behandlingsrutiner slik at klinikken blir mer tilgjengelig for barn som har opplevd sammenbrudd i familie. I tillegg har funnene vedrørende uenighet mellom foreldre-ungdom også viktige implikasjoner gitt sammenheng mellom uenighet og mindre foreldre involvering, noe som igjen viser seg å påvirke for tidlig frafall fra behandling. Prosjektet var finansiert av doktorgradsstipend fra Helseregion Vest. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling av avhandlingen kontakt kandidaten direkte. |