Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2006
NY DOKTORGRAD Matematikk i dagliglivet
"Mathematics in everyday life. A study of beliefs and actions." Tema for avhandlingen er matematikk i dagliglivet, og Mosvold har undersøkt hvordan erfarne lærere knytter matematikkundervisningen til dagliglivet. Matematikkdelen i læreplan for grunnskolen (L97) legger sterk vekt på å knytte matematikken til dagliglivet, og dette er ett av fem hovedmål for matematikk. Arbeidet til Mosvold har satt søkelyset på hvordan lærere implementerer (eller ikke implementerer) disse ideene i undervisningen. Studien har også fått fram flere viktige momenter til en diskusjon omkring innføringen av en ny læreplan for matematikkfaget. Det viser seg at selv erfarne lærere har hatt problemer med å oppfylle læreplanens mål om å knytte matematikken til dagliglivet, og deres synspunkter, ideer og innvendinger er viktige å ta med i debatten. Resultatene fra studien er i samsvar med større evalueringsstudier av L97, som viser at lærerne i stor grad fortsatt underviser tradisjonelt i den vanlige matematikkundervis-ningen, til tross for gode kunnskaper om læreplanen og dens intensjoner. Læreboka har stadig en sentral plass i undervisningen, og undervisningen følger stort sett det tradisjonelle mønsteret med presentasjon av ny teori etterfulgt av oppgaveregning fra læreboka. Bruk av andre kilder enn læreboka og andre måter å knytte matematikken til dagliglivet finner vi mer eller mindre tilfeldig hos lærere som har en spesiell interesse i forhold til dette. I likhet med evalueringen av L97 viser også denne studien at lærerne knytter mer an mot hverdagslivet i større og mer omfattende aktiviteter (som prosjektarbeid, osv.), mens den vanlige undervisningen forblir tradisjonell. Doktorgradsarbeidet ble gjennomført mens Mosvold var stipendiat ved Telemarks-forsking-Notodden. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling av avhandlingen kontakt kandidaten direkte. |