Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2005
NY DOKTORGRAD Infrastruktur, teknologi og læring”Infrastructures for learning: Ethnographic inquiries into the social and technical conditions of education and training.” Avhandlingen tar for seg hva som skjer med vilkårene for læring når man innfører teknologi i forbindelse med utdanning eller opplæring. Det settes fokus på hvordan innføring av teknologi går inn i en større sammenheng av eksisterende tekniske, organisatoriske og sosiale forhold. Infrastruktur for læring forståes på denne måten som en rekke ressurser – teknologiske, menneskelige og administrative – som skal støtte læringspraksiser. For å belyse dette empirisk presenteres det tre studier av sammenhenger der teknologi har blitt innført for å støtte læring. Ett studie ser på bruk av avansert kommunikasjonsteknologi i høyere utdanning, det andre på hvordan teknologi ble forsøkt brukt for å støtte kunnskapsutveksling i et nettverk av organisasjoner. Det tredje studiet fokuserer på hvordan teknologi, eller såkalt e-læring, ble innført for å gi opplæring i bruk av en ny arbeidsplass, ny teknologi og nye arbeidsformer i en større bedrift. Basert på disse studiene argumenteres det for at når teknologi innføres for å endre læringspraksiser, så vil andre hensyn enn de rent pedagogiske ofte spille en viktig rolle. Dette fordi teknologien må innføres på den eksisterende infrastrukturen sine vilkår. Et annet sentralt argument i avhandlingen er at ulike teknologier ikke er nøytrale i pedagogisk forstand. Snarere legger teknologien, gjennom sitt design, føringer for hva slags pedagogisk tilnærming som kan brukes. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det samfunnsvitenskapelige fakultetsbibliotek. Avhandlingen finnes elekronisk tilgjengelig: http://hdl.handle.net/1956/859 For kjøp/bestilling av avhandlingen kontakt kandidaten direkte. |