Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2005
NY DOKTORGRAD Om begrepsdefinisjoner og datamodellering"Classification: Assumptions and Implications for Conceptual Modeling" Studien belyser betydningen av klassifisering i forbindelse med analyser og dokumentasjon av informasjonssystemer. Det vil si å definere meningen til de begrepene som i neste omgang blir brukt til å beskrive informasjonssystemet. Klassifisering blir gjerne beskrevet som et viktig og grunnleggende prinsipp i datamodellering. Likevel har tradisjonelle modellerings-metoder fokusert lite på hva prinsippet går ut på og hvordan det skal brukes. Som grunnlag for studien er klassifiseringsbegrepet gjort til gjenstand for en systematisk analyse, basert på faglitteratur fra psykologi, terminologi, arkeologi, kunnskapsrepresentasjon og databaser. Analysen konkluderer med at klassifisering er en forutsetning for å lage gode datamodeller, og at klassifisering bør gjøres i forkant av selve datamodelleringsprosessen. Konklusjonen åpner for flere delstudier. Blant annet blir det vist at klassifisering kan bidra til å gjøre datamodeller mer lesbare. Videre blir det vist at klassifisering kan synliggjøre sosiale, tekniske og organisatoriske konsekvenser ved utvikling av nye systemer, noe som tradisjonelle datamodelleringsmetoder ikke er oppmerksomme på. Nytten av klassifisering har også blitt målt i forbindelse med tolking av ferdige datamodeller. Resultatene viser at personer som får tilgang til definisjoner av de begrepene som brukes i en datamodell er mer samstemte i sine tolkninger og har større tillit til egne vurderinger, enn dem som ikke får tilgang til denne informasjonen. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det samfunnsvitenskapelige fakultetsbibliotek. Avhandlingen finnes også elektronisk her: http://hdl.handle.net/1956/677 |