Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2004
NY DOKTORGRAD Kunnskapens rolle i internasjonal policy"How Does Knowledge Matter? The formation, content and change of international population policy" Avhandlingen analyserer hvordan vitenskapelig kunnskap har formet internasjonal befolkningspolitikk. Avhandlingen kritiserer den mest sentrale teorien for å forstå kunnskapens rolle i å forme internasjonal policy, den såkalte teorien om "epistemiske fellesskap". Et epistemisk fellesskap defineres som en gruppe eksperter som deler en type kunnskap og et sett av politiske målsettinger. Slike epistemiske fellesskap hevdes å kunne påvirke internasjonal policy når statlige beslutningstakere er usikre på hva som er i deres beste interesse. Avhandlingen kritiserer denne teorien på tre punkter: Den definerer kunnskap som nøytral og upåvirket av politiske og normative betraktninger, den undersøker ikke forholdet mellom epistemiske fellesskap og andre type aktører, og den analyserer ikke endringer over tid i hvordan kunnskap kan påvirke internasjonal policy. Et alternativt perspektiv utvikles som flytter fokus fra visse aktører til kunnskapens produksjon, innhold og effekt på policy. Analysen viser, først, at den kunnskapen som var grunnlaget for internasjonal befolkningspolitikk var sterkt preget i sitt fokus og innhold av politiske mål knyttet til Den Kalde Krigen. Den viser videre at denne kunnskapen ble omformet til politikk i en samhandling mellom ekspertgrupper og sosiale bevegelser. Avhandlingen viser også at måten kunnskap påvirker internasjonal policy har endret seg i løpet av de siste tyve årene. Endelig introduseres et begrep om "kunnskapens organiserende kraft" i et forsøk på å vise hvordan den politiske dynamikken i et policy-felt er grunnleggende organisert av den kunnskapen som ligger til grunn for den. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det samfunnsvitenskapelige fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |