Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2004
NY DOKTORGRAD Kunstformidling for barn"Kunstformidling for barn i kunstmuseum og skole- med vekt på formidlerrollen" Kunstformidling som eget forskningsfelt er lite belyst i Norge og Norden for øvrig. Avhandlingen velger å studere feltet fra et pedagogisk ståsted, og belyser kunstformidlingen som en undervisningsprosess preget av gjensidig interaksjon mellom rammefaktorer og hovedfaktorer kalt: kunst-elev-kunstformidler. Data fra en feltundersøkelse i nordiske kunstmuseer og oppfølging av en skoleklasse over tid, viser at kunstformidlingen har ulike betingelser og muligheter i de to instansene. Kunstformidlernes rolleoppfatning synes ut over dette å være preget av en verbal tilnærming til elevene i form av dialoger. Mens en mer sanselig tilnærming som er mer forenlig med et sosiokulturelt læringssyn, er lite fokusert. Det konkluderes med et behov for en bedre utnytting av både kunstpedagogers og læreres kompetanse og for et mer utvidet samarbeid mellom kunstmuseum og skole. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det historisk-filosofiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |