Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2004
NY DOKTORGRAD Kvalitetsforbedring i helsesektoren: Å lære å forbedre"Learning to improve: Integrating continuous quality improvement learning into nursing education". Avhandlingen tar utgangspunkt i betydningen av kvalitetsforbedring i helsesektoren generelt og i sykepleien spesielt. Avhandlingen argumenterer for at det er grunn til å tro at økt bevissthet om konteksten arbeidet utføres innenfor kan bidra til å redusere omfanget av kvalitetssvikt, som har store personlige og økonomiske konsekvenser. Kontinuerlig kvalitetsforbedring er et bærende begrep i avhandlingen. Det beskrives som en strategi bestående av metoder og verktøy som helsepersonell kan anvende for å jobbe systematisk med forbedringsprosesser. Målet med avhandlingen er derfor å undersøke hvordan sykepleierstudenter opplever arbeidet med å utvikle forbedringskunnskap i klinisk praksis i tillegg til å bidra til teoretisk og empirisk kunnskap om hvordan det er mulig å få til prosesser for kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleieutdanningen og i sykepleieres praksis. Funnene indikerer at det er for lite forbedringskunnskap i klinisk praksis, og et manglende samsvar mellom det studentene lærer i utdanningen og det de observerer i klinikken. Studien konkluderer med at det er nødvendig å utvikle en mer åpen kultur i klinisk praksis, hvor studenter, lærere og klinikere sammen kombinerer praksis med refleksjon over antagelser, verdier og holdninger. Avhandlingen tar opp et viktig tema i en tid der kvalitetsutvikling i helsetjenesten synes å være særlig viktig. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |