Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2003
NY DOKTORGRAD Faktorer som er viktige i forbindelse med leselæringen
"The impact of enabling skills on early reading acquisition" Avhandlingen retter søkelyset på den innvirkning ulike kognitiv-lingvistiske faktorer har på begynner- undervisningen i lesing. Den består av 3 eksperimentelle studier hvor en undersøker i hvilken grad faktorer som fonemisk bevissthet, korttidsminne og ferdighet til hurtig å benevne objekter virker inn på leselæringen og leseutviklingen. Fonemisk bevissthet refererer til ferdigheten til å finne hvilke språklyder et ord består av. De latviske barna om deltok i undersøkelsen, ble testet flere ganger. Første testing ble gjennomført mens de gikk i barnehagen. Deretter ble de fulgt opp med regelmessige testinger over en 2-årsperiode. Resultatene i avhandlingen gir støtte til tidligere forskning, primært gjennomført i engelsktalende land, som viser at ferdighet i fonemisk bevissthet spiller en avgjørende rolle for å lykkes i den første leseopplæringen. De eksperimentelle studiene viser også at fonologisk bevissthet målt mens barna gikk i barnehage, kan forutsi fremtidig leseferdighet ett til to år senere. Fonemisk bevissthet er ikke bare viktig i forbindelse med tilegnelse av god ordlesingsferdighet, men data i avhandlingen viser at fonemisk bevissthet også har en direkte innvirkning på leseforståelsen. Forskningen som er utført gir økt innsikt om hvilken betydning kognitiv-lingvistiske faktorer har for tidlig leselæring og gir økt kunnskap om effektive tiltak for å forebygge og avhjelpe lesevansker. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningene: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |