Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2003

NY DOKTORGRAD

Faktorer som er viktige i forbindelse med leselæringen

   
Cand. psychol. Ieva Sprugevica disputerer fredag 6. juni 2003 for dr. philos.-graden ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen med avhandlingen:

"The impact of enabling skills on early reading acquisition"

Avhandlingen retter søkelyset på den innvirkning ulike kognitiv-lingvistiske faktorer har på begynner- undervisningen i lesing. Den består av 3 eksperimentelle studier hvor en undersøker i hvilken grad faktorer som fonemisk bevissthet, korttidsminne og ferdighet til hurtig å benevne objekter virker inn på leselæringen og leseutviklingen. Fonemisk bevissthet refererer til ferdigheten til å finne hvilke språklyder et ord består av.

De latviske barna om deltok i undersøkelsen, ble testet flere ganger. Første testing ble gjennomført mens de gikk i barnehagen. Deretter ble de fulgt opp med regelmessige testinger over en 2-årsperiode.

Resultatene i avhandlingen gir støtte til tidligere forskning, primært gjennomført i engelsktalende land, som viser at ferdighet i fonemisk bevissthet spiller en avgjørende rolle for å lykkes i den første leseopplæringen. De eksperimentelle studiene viser også at fonologisk bevissthet målt mens barna gikk i barnehage, kan forutsi fremtidig leseferdighet ett til to år senere.

Fonemisk bevissthet er ikke bare viktig i forbindelse med tilegnelse av god ordlesingsferdighet, men data i avhandlingen viser at fonemisk bevissthet også har en direkte innvirkning på leseforståelsen.

Forskningen som er utført gir økt innsikt om hvilken betydning kognitiv-lingvistiske faktorer har for tidlig leselæring og gir økt kunnskap om effektive tiltak for å forebygge og avhjelpe lesevansker.

Personalia:
Ieva Sprugevica er 29 år, født og vokst opp i Riga, Latvia. Hun har embetseksamen i psykologi ved Universittet i Latvia, Riga, Latvia. Fra 1999 har hun hatt stipend fra UiB, NFR og Stiftelsen Dysleksiforsking i Stavanger. Hun har arbeidet som lektor i psykologi ved Universitetet i Latvia.

Tidspunkt og sted for prøveforelesningene:
05.06.2003, kl. 16:15. Selvvalgt emne: "Relations between family based risk factors and early reading acquisition".
05.06.2003, kl. 17:15. Oppgitt emne: "Working memory, reading and vocabulary acquisition - how are they related?"
Sted: Auditorium, Christiesgt. 12, 1. etasje.

Tidspunkt og sted for disputasen:
06.06.2003, kl. 10:15, Auditorium, Christiesgt. 12, 1. etasje.

Kontaktpersoner:
Ieva Sprugevica , epost: ievasp@latnet.lv
Formidlingsavdelingen v/ mediekontakt Ingunn Vie Skare, tlf. 55 58 91 70 (a), e-post: ingunn.skare@form.uib.no

Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte.