Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2003
NY DOKTORGRAD Lesekompetansen i den norske voksenbefolkningen
"LESE FOR LIVET. Lesekompetansen i den norske voksenbefolkningen sett i lys av visjonen om en enhetsskole". Lesekompetanse har vært i søkelyset i de senere årene, og det er gjennomført mange både nasjonale og internasjonale undersøkelser av barn, unge og voksnes leseferdigheter. Denne avhandlingen har sin bakgrunn i den internasjonale kartleggingen av leseferdighet i aldersgruppen 16-65 år, IALS ("International Adult Literacy Survey") som ble gjennomført i perioden 1994-98. I alt 22 land var med i undersøkelsen som ble gjennomført som hjemmebesøk hos et representativt utvalg av personer fra den aktuelle aldersgruppen. Over 5000 voksne i Norge deltok i undersøkelsen gjennom å la seg intervjue og ved å arbeide med et utvalg av leseoppgaver. Avhandlingen ser nærmere på i hvilken grad det finnes sammenhenger mellom lesekompetansen hos ulike aldergrupper av voksne og det norske samfunnets vektlegging av å skape et likeverdig skoletilbud for alle; uavhengig av bosted, kjønn, målform og sosial bakgrunn. I avhandlingen er dette belyst både med bruk av "nasjonale briller" og gjennom en internasjonal sammenlikning av leseferdighet hos voksne. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningene: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |