Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Lærerinvolvering i utviklingsarbeid i skolen
Unni Vere Midthassel disputerer tirsdag 28. mai 2002 for dr. philos graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Teacher involvement in school development activity" Skolen opplever i økende grad krav og forventninger knyttet til endring og utvikling. Nye læreplaner, nye undervisningsmetoder, et lovverk som gir alle barn rett til tilpasset undervisning i sitt nærmiljø og endrede familiestrukturer innebærer utfordringer for enkeltlærere og skoler. Avhandlingen er opptatt av å belyse læreres involvering i utviklingsarbeid satt i gang ved skolen for å møte slike utfordringer. Det blir undersøkt i hvilken grad læreres holdninger, faktorer ved arbeidsmiljøet og kommunetype kan ha betydning for deres egen aktive deltakelse. Funnene tyder på at når det gjelder læreres involvering er det variasjon i aktivitetsgrad både mellom skoler og innad på skoler. Av de faktorene som er undersøkt, tyder resultatene på at læreres opplevelse av om utviklingsarbeidet er relevant for deres arbeid i klasserommet hadde størst betydning. En annen viktig faktor var å finne i arbeidsmiljøet. Rektors initiativ til og interesse for utviklingsarbeid samt endringskulturen i kollegiet hadde innflytelse på lærernes involvering. Kommunetype så ut til å ha en liten betydning. Det var en tendens til at lærere i små byer var noe mer involvert enn lærere i landkommuner. Dette skyldtes noe mindre initiativ fra rektor og at kollegiet ble opplevd som noe mindre endringsorientert i landkommunene enn i de små byene. Resultater fra en tiltaksstudie tyder på at involvering av alle lærerne gjennom arbeid i mindre grupper kan gi gevinst for lærere og skoler. Forskningen er gjort på Senter for atferdsforskning ved Høgskolen i Stavanger basert på en representativ undersøkelse blant norske grunnskolelærere i 1998 og en studie av et to-åring utviklingsprosjekt ved to grunnskoler fra 1996 til 1998. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |