Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Visuell retorikk
”Visuel retorik”. Hvilken makt og påvirkningskraft har bilder? Kan man argumentere med bilder? Hvordan benytter man mest effektivt bilder og visuelle uttrykk i holdningskampanjer og politiske valgkamper? Slike spørsmål behandles i Kjeldsens avhandling som handler om det visuelle i retorikken og retorikken i det visuelle. Avhandlingen beskriver hvordan retorikk virker forskjellig avhengig av om den er åpenbar og synlig eller skjult og usynlig. Dessuten beskrives de generelle retoriske funksjonene en avsender kan benytte i bilder og visuelle uttrykk. I et historisk perspektiv diskuteres betydningen av det visuelle i antikk gresk og romersk retorikk og av det retoriske i rennesansens billedkunst. Kjeldsen kritiserer verdien av tradisjonelle (”retoriske”) billedanalyser og foreslår en mer fullstendig retorisk analyse. Ved hjelp av konkrete eksempler og teorier om påvirkning reiser han også spørsmålene om bilder kan argumentere og hvilken retorisk makt og påvirkningskraft bilder har? I en empirisk undersøkelse belyses den visuelle retorikken i de danske folketingsvalgkampene i 1998 og 2001. Her beskrives hvordan partienes valgplakater og avisannonser søker å påvirke og hvordan de fungerer retorisk. Avhandlingen kan bestilles hos Institutt for medievitenskap. Tlf: 5558 9100. Faks: 5558 9149. E-post: post@media.uib.no Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det historisk-filosofiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |