Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2002

NY DOKTORGRAD

Lærere og bruken av Olweus sitt tiltaksprogram mot mobbing

   
Cand.polit Jan Helge Kallestad disputerer 6. juni 2002 for dr.philos.graden ved Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen med avhandlingen:

"Teachers, schools and implementation of the Olweus Bullying Prevention Program"

Avhandlingen bygger på spørreskjema-data fra lærere (1983-85), og er en del av "Det første "Bergensprosjektet mot mobbing" ledet av professor Dan Olweus ved Hemil-Senteret (Uib). Avhandlingen fokuserer på tre hovedtema: Lærere sin arbeidssituasjon, vektlegging av ulike pedagogiske målsettinger og bruken av Olweus sitt tiltaksprogram mot mobbing.

Deler av arbeidet blir presentert som en utforskning av skoleklimaet. Skoleklima-begrepet forutsetter at det kan påvises vesentlige forskjeller mellom skolene som er relativt stabile over tid. Disse kriteriene ble oppfylt når det gjelder samarbeidsforhold, kollegial kommunikasjon og lærere sin orientering mot endring. Det var imidlertid ikke tydelige forskjeller mellom skolene når det gjelder lærerne sin innflytelse på arbeidet og vektlegging av ulike pedagogiske målsettinger.

Svarene fra lærerne viser også at det var generelt stor enighet om vektleggingen av de undersøkte målsettingene, og dette kan tolkes som et uttrykk for en profesjonell sosialisering av lærere. De prioriterte sosiale målsettinger like høyt som tradisjonell skolekunnskap.

I siste del av avhandlingen blir bruken av Olweus sitt tiltaksprogram mot mobbing beskrevet med fokus på klasseromstiltak og kontakt med enkelt-elever/foreldre. De fleste lærere rapporterte bruk av noen tiltak. Variasjonen i tiltaksbruken (implementering) ble utforsket i forhold til kjennetegn ved læreren, klassen og skolen. Resultatene viser blant annet at tiltaksbruken hadde klar sammenheng med lærerens oppfatning av problemomfanget i egen klasse, lærerens holdning til mobbeproblemet og den informasjonen om egnede tiltak som læreren hadde fått gjennom programmet. Bruken av klasseromstiltak hadde også sammenheng med kommunikasjonsformen mellom lærere og skolen sitt fokus på mobbeproblemet. Resultatene gir viktig informasjon som kan brukes for å gjøre implementeringen av tiltaksprogrammet enda mer effektivt.

Personalia:
Jan Helge Kallestad er født (1960) og oppvokst på Stamnes i Vaksdal Kommune. Han fikk cand.polit graden (sosiologi hovedfag) ved Universitetet i Bergen i 1991. Fra 1991-94 var han stipendiat på Institutt for Samfunnspsykologi, senere "Hemil-Senteret" (Uib). Fra 1994 har han vært ansatt ved Høgskolen i Bergen, avdeling for lærerutdanning.

Tidspunkt og sted for prøveforelesningen:
05.06.2002, kl. 16:15, Auditorium 1.etg. Christiesgt. 12, Det psykologiske fakultet.

Tidspunkt og sted for disputasen:
06.06.2002, kl. 1015, Auditorium 1.etg. Christiesgt. 12, Det psykologiske fakultet.

Kontaktpersoner:
Jan Helge Kallestad, tlf 55 58 59 43 (arb), 55 22 11 80 (priv), epost: jhk@hib.no
Informasjonsavdelingen v/ mediekontakt Margareth Barndon, tlf. 55 58 90 34 (a), e-post: margareth.barndon@info.uib.no

Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte.