Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Matematikklæring som tekstutvikling
"Fleksible språkrom. Matematikklæring som tekstutvikling." Temaet i avhandlingen er knyttet til språkets rolle i forbindelse med å utvikle matematisk innsikt. Gjennom en teksteoretisk og dialogisk tilnærming (Bakhtin, Lotman) analyseres studenters arbeid for å forstå matematiske sammenhenger. Matematikklæring framtrer som komplekse prosesser der det å forstå matematikk innebærer å forholde seg til flere måter å tenke på. Dette innebærer å kunne bevege seg mellom ulike forståelsesmåter. Språkets ordnende funksjon blir sentral. Matematikkfaget tilbyr måter å ordne på. Studien aktualiserer problemstillinger omkring hvordan og i hvilken grad matematiske tekster inngår i elevers undersøkende virksomheter. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det historisk-filosofiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |