Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Hjerneforandringer ved lese- og skrivevansker
"Reading disorder: Brain-behaviour aspects" Spesifikke vansker med lesing og skriving, også kalt dysleksi, rammer mange barn og kan gi problemer i hverdagen gjennom hele livet. En sammenheng med følelsesmessige og atferdsmessige problemer er vist. Bortsett fra arvelige faktorer, er årsakene til lese-/skrivevansker ukjente. Avhandlingen tar utgangspunkt i aktuelle årsakshypoteser for lese-/skrivevansker, og ser på forskjeller i hjernestruktur, nevropsykologiske aspekter og emosjonell utvikling. Dette er studert i en gruppe på 25 barn med dysleksi i alderen 10-12 år og en like stor kontrollgruppe. Ved magnet resonans undersøkelse ble det funnet forskjeller i utviklingen av hjernens språkområder. Det ble også funnet at dysleksi gruppen hadde problemer med å oppfatte språklyder. Videre undersøkelser viste at problemer med lydoppfattelse også gjaldt ikke-språklige lyder, som toner. Dette kan skyldes en mer grunnleggende svikt i hjernens evne til å registrere hurtige signaler. Det viste seg at dysleksi gruppen også hadde problemer med å reagere på hurtige synssignaler, men dette kan også forklares ved oppmerksomhetsvansker. På spørreskjema til foreldre og lærere ble mange av barna med dysleksi beskrevet som uoppmerksomme, men det var også en overhyppighet av andre problemer som angst og overaktivitet. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det medisinske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |