Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Betydningen av motivasjon og læringsstrategi for eksamensprestasjon
"Approaches to learning: Validity and prediction of academic performance" Avhandlingen tar for seg forholdet mellom individvariabler som antas å ha betydning for læring, forståelse og prestasjon innen høyere utdannelse. Tidligere forskning har fokusert på hvordan personlighet, kognitiv stil, læringsstil, motivasjon og intelligens predikerer akademisk prestasjon. Hittil har man i liten grad studert sammenhengen mellom disse prediktorvariablene, eller validiteten i mange av de måleinstrumenter som benyttes. Utgangspunktet for avhandlingen er begrepet 'Approaches to learning', som refererer til sammenhengen mellom studenters intensjon, motivasjon og læringsstrategi. Et måleinstrument for dette begrepet ble validert. I tillegg viste resultatene at 'Approaches to learning' var den beste prediktor for akademisk prestasjon, også når man kontrollerte for effekten av andre variabler. En såkalt 'deep approach' (egeninteresse og forståelse i kombinasjon med relatering av ideer og undersøkelse av faktakunnskap) viste seg å ha sammenheng med et godt eksamensresultat. Det ble også funnet støtte for at 'surface approach' ('pugglæring' i kombinasjon med frykt for å feile) er assosiert med svakere eksamensprestasjon. Videre ble det funnet at 'Approaches to learning' kan betraktes som et uttrykk for underliggende personlighetsvariabler, kognitiv stil og prestasjonsmotivasjon. Avhandlingen har betydning for kunnskap om måling av individuelle forskjeller, og bidrar til forståelse av hvordan læringsstrategi og motivasjon har sammenheng med eksamensprestasjon hos universitetsstudenter. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |