Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2002

NY DOKTORGRAD

Lærerstudenters arbeid med geometri i smågrupper

   
Cand.scient. Raymond Bjuland disputerer 28. november 2002 for dr.philos.graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:

''Problem solving in geometry. Reasoning processes of student teachers working in small groups: A dialogical approach''

Avhandlingen retter søkelyset på lærerstudenters samarbeid i smågrupper med problemløsningsoppgaver innen geometri. 105 studenter, i deres første semester ved en lærerhøgskole, arbeidet med to oppgaver innen klassisk geometri over fire gruppesamlinger. Gjennom observasjon, analyse og tolkning av gruppesamtalen fra to studentgrupper med ulik matematisk bakgrunn, belyser avhandlingen hvordan matematisk tenkning og resonnement blir uttrykt i dialogene. Studentenes bruk av strategier i løsningsprosessen blir identifisert og sammenlignet i de to studentgruppene. Videre blir det spesielt rettet søkelys på ulike kategorier av åpne spørsmål og ideer som er framme i den matematiske diskusjonen og som er konstruktive i forhold til utvikling i løsningsprosessen.

Studentene arbeidet uten hjelp fra lærer på de fire samlingene, men gruppesamtalene dannet grunnlag for en diskusjon med lærer om matematiske løsninger i etterkant. I avhandlingen problematiseres det om eller eventuelt når en lærer skal bidra med innspill i studentenes løsningsprosess.

Avhandlingen viser at studentgrupper med ulik matematisk bakgrunn kan gjøre store framskritt i løsningsprosessen og komme fram til løsninger på geometriske problemer uten hjelp fra lærer hvis de får mulighet til å samarbeide om problemene over et lengre tidsrom.

Studentene bruker mye tid på å forstå og analysere oppgavene i den innledende løsningsprosessen. Studentgruppa med liten bakgrunn i matematikk bruker åpne spørsmål som støtte i denne fasen, mens studentgruppa med middels bakgrunn har lettere for å se oppgavene i en større sammenheng ved å relatere dem til tidligere løste oppgaver. Studentene i begge gruppene viser stor villighet og utholdenhet til å arbeide med problemene.

Personalia:
Raymond Bjuland er født og oppvokst på Ganddal i Sandnes kommune 13.04.65. Han har tidligere utdanning som cand.mag. ved Høgskolen i Stavanger. Bjuland har vært lærer ved Tryggheim videregående skole på Nærbø i 5 år før han tok cand.scient. eksamen i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Agder i 1997. Etter avsluttende studier begynte han som høgskolelektor ved NLA-lærerhøgskolen i Bergen. I 1998 fikk han doktorgradsstipend fra Norsk Lærerakademi (NLA), og er nå ansatt som førsteamanuensis samme sted.

Tidspunkt og sted for prøveforelesningen:
27.11.2002, kl. 16:15, Auditoriet Christiesgt. 12.

Tidspunkt og sted for disputasen:
28.11.2002, kl. 10:15, Auditoriet Christiesgt. 12.

Kontaktpersoner:
Raymond Bjuland, tlf. 55 53 69 00 (a), 51 43 20 95 (p) , epost: raybjul@frisurf.no
Informasjonsavdelingen v/ mediekontakt Margareth Barndon, tlf. 55 58 90 34 (a), e-post: margareth.barndon@info.uib.no

Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte.