Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Pedagogisk-psykologisk tjenestekvalitet
"School psychology service quality. Consumer appraisal, quality dimensions, and collaborative improvement potential" Avhandlingen er resultatet av et prosjekt ved Universitetet i Bergen, Institutt for samfunnspsykologi. Prosjektets formål var å avklare forståelsen av pedagogisk-psykologisk tjenestekvalitet og dens utviklingsmuligheter. Kvalitet defineres ut fra filosofi og teori om Total kvalitetsledelse. Undersøkelsene er gjort i samarbeid med PP-medarbeidere i over 500 saker fra 136 grunnskoler i Hordaland. Foreldre, lærere, skoleledere og PP-medarbeiderne selv deltok som respondenter. Resultatene samsvarer med resultater fra tidligere undersøkelser av offentlig forvaltning: Effektivitet og problemløsning har et betydelig forbedringspotensiale, mens brukerne i stor grad er fornøyd med behandlingen de får av tjenestepersonalet. Fem kvalitetsdimensjoner for PPT ble utskilt. Kvalitetsdimensjoner er grupper av beslektede tanker brukerne har om kvalitet. Dimensjonene er et mulig grunnlag for oppretting av standarder for ytelser fra PPT i framtiden. Et viktig funn er at skoler med spesialpedagogiske team henviser færre saker til PPT enn andre skoler, at disse sakene omfatter færre atferdsvansker, og at PP-tjenestene i disse sakene er mer indirekte enn ellers. Funnene samsvarer med funn i tilsvarende undersøkelser i USA. Også lærernes påviste interesse for forebygging og systemrettede tjenester er et potensiale for utvikling av tjenestene fra PPT. Personalia: Tidspunkt og sted for prøveforelesningen: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det historisk-filosofiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |