Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2002
NY DOKTORGRAD Motstridende ideer i forebyggende helsearbeid
”Tvetydige ideologier og motstridende krav. En studie av endringer i den norske helsestasjonsvirksomheten.” Avhandlingen handler om ideologiske endringer i den kommunale helsestasjonstjenesten. Virksomheten i denne tjenesten har tradisjonelt hatt som siktemål å lære foreldre hva som er til barnets beste sett fra et profesjonelt synspunkt. I løpet av de siste tiårene har imidlertid tanken om at profesjonelle vet best blitt utfordret. Praktisk erfaring med stell av barn regnes i dag som en viktig kilde til kunnskap om rett og galt i barneomsorg. I offisielle retningslinjer for helsestasjonen anbefales derfor yrkesutøverne at de i stedet for å gi profesjonelle råd, veileder foreldre på en slik måte at de selv kommer frem til løsninger på problemer som gjelder sitt eget barns ve og vel. Yrkesutøverne anbefales også å legge til rette for at foreldre kan lære av hverandre i stedet for av fagfolk. Avhandlingen viser imidlertid at yrkesutøverne støter på en rekke dilemmaer når de forsøker å tone ned sin rolle som ”eksperter”. For det første oppstår dilemmaer fordi yrkesutøverne i rollen som ”ikke-eksperter” bryter med forventningene til mange foreldre. I møter med helsestasjonstjenesten er det nettopp ”ekspertråd” foreldre i stor grad etterspør. For det andre kommer ikke den nye måten å tenke på inn som erstatning for den gamle, men som et tillegg. Det vil si at det offentlige i realiteten ikke har gitt opp tanken om å lede foreldre i retning av det profesjonelle mener er god barneomsorg. Yrkesutøverne må med andre ord forholde seg til motstridende anbefalinger for sin praksis. Dette ser det ut til at mange håndterer ved å holde den offentlige kontrollen og påvirkningsaspektet i tjenesten skjult for foreldre. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det samfunnsvitenskapelige fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |