Universitetet i
Bergen : Doktorgrader : 2001
NY DOKTORGRAD Hvordan danner døve elever begreper i fysikk?"Building of Concepts: A Study of Physics concepts of Norwegian Deaf students." Døve elevers begrepsutvikling, og læring, innenfor vanlig skolefag har vært lite studert. De fleste døve barn vokser opp i hørende familier, som ikke har forhåndskjennskap til døve. Døve barn kan ikke lære norsk eller andre muntlige morsmål på samme måte som andre barn, fordi de ikke kan høre det og være omgitt av språklyder som de kan oppfatte. Derfor blir tegnspråk det naturlige primærspråket for døve. Dette har norske politikere tatt konsekvensen av i de senere år, ved å gi foreldre til døve barn opplæring i tegnspråk, og la elevene får rett til opplæring i og på tegnspråk. Likevel har døve elever fortsatt en del problemer med å tilegne seg informasjoner via norsk tekst, og mye informasjon går de også glipp av fordi den bare formidles muntlig. Avhandlingen viser at døve kan nå like langt som hørende innenfor naturfag som fysikk, hvis forholdene blir lagt til rette. Slik tilrettelegging innebærer at lærere og medelever kan kommunisere flytende på tegnspråk, og at informasjon blir gjort tilgjengelig. Det er også nødvendig at elevene blir oppmuntret til vitebegjær; at det stilles klare og høye, men oppnåelige, forventninger; og at opplæringen skjer systematisk slik at ulike begreper knyttes sammen på en logisk og oversiktlig måte. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: Avhandlingen kan lånes på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte. |