Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2001

NY DOKTORGRAD

Psykologiske tiltak for å fremme barns utvikling i Etiopia.

   
Psykolog Fantu Melesse disputerer for dr.philos-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:

"The more intelligent and sensitive child (MISC) mediational intervention in an Ethiopian context: Evaluation study" ("Psykologiske tiltak for å fremme barns utvikling i Etiopia")

Doktorgraden er basert på en undersøkelse av 96 mødre og deres barn fra et fattig og vanskeligstilt område i hovedstaden Addis Ababa i Etiopia. Deltakerne i undersøkelsen ble tilfeldig valgt ut og plassert i en tiltaksgruppe og en kontrollgruppe. Mødrene i tiltaksgruppen deltok i et psykologisk intervensjonsprogram kalt MISC (the More Intelligent and Sensitive Child program). Innenfor rammen av dette programmet fikk de opplæring i hvordan de kunne fremme sitt barns intellektuelle og psykososiale utvikling ved å følge fem grunnleggende betingelser for såkalt mediert læringserfaring. Disse kriteriene innebærer at moren bevisstgjøres om hvordan hun fungerer som et medium mellom omverdenen og barnet, blant annet ved at hun forklarer for barnet hva ulike ting i nærmiljøet betyr og belønner barnet når det viser vilje til å finne ut av ting på egenhånd. Opplæringen ble foretatt av lokale helsearbeidere.

Datamaterialet bestod av videopptak av sampillet mellom mor og barn ved tre tidspunkt, skolekarakterer og tester av barnas sosioemosjonelle kompetanse. Resultatene viste at tiltaket var svært vellykket, og at samspillet mellom mor og barn ble mye bedre i tiltaksgruppen. Den positive effekten var tilstede også 5 år etter tiltaket ble gjennomført. Det viste seg også at tiltaket hadde en gunstig effekt på barnas sosioemosjonelle kompetanse. 5 år etter tiltaket ble barna i tiltaksgruppen vurdert til å være langt mindre aggressive, engstelige og hyperaktive enn barna i kontrollgruppen, og de hadde også bedre karakterer i matematikk, naturfag, engelsk og morsmål.

Disse resultatene har stor betydning for utviklingen av gode hjelpeprogrammer i utviklingsland. Slike programmer har tidligere i for stor grad fokusert på barns materielle behov (mat, klær og tak over hodet), og i mindre grad ivaretatt behovet for en gunstig intellektuell og sosial utvikling. Resultatene som er presentert i Fantu Melesses doktorgradsarbeid tyder på at psykologiske intervensjonstiltak som i stor grad er basert på lokale krefter har et stort potensiale for å tilfredsstille dette behovet.

Personalia:
Fantu Melesse er født 13.4.56, i Gonder i Etiopia. Hun er utdannet psykolog, og har mastergrad i forebyggende helsearbeid. Hun har vært leder for Research and Training Unit ved Institute of Educational Research og lektor ved Department of Educational Psychology, begge ved universitetet i Addis Ababa. Fra 1997 har hun vært NUFU-stipendiat ved HEMIL-senteret, Universitetet i Bergen.

Tidspunkt og sted for disputasen:
05.10.2001, kl. 10.15, Auditoriet, Christiesgt. 12.

Kontaktpersoner:
Fantu Melesse, tlf. 55 58 83 55, epost: fantu.melesse@psych.uib.no
Informasjonsavdelingen v/ mediekontakt Anette W. Petersen, tlf. 55 58 90 34 (a),e-post: anette.petersen@info.uib.no

Avhandlingen kan lånes på Det psykologiske fakultetsbibliotek. For kjøp/bestilling: kontakt kandidaten direkte.