Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 2000 NY DOKTORGRAD Databasert måling av leseferdighet"Diagnostisering av ordavkodingsvansker: En prosessanalytisk tilnærmingsmåte". Avhandlingen retter søkelyset på hvordan forskjellige delferdigheter virker inn på lesing av ord blant elever i fjerde, sjette og niende klasse. Ved utvikling av en datatest (KOAP), basert på en teoretisk modell, fikk en nøyaktige målinger av reaksjonstiden, og både prosentskåre og reaksjonstid danner grunnlag for vurdering av resultatene. En slik undersøkelse som analyserer delprosesser i ordlesingen, er en forholdsvis sjelden benyttet tilnærmingsmåte i dysleksiforskningen. Studien skaper en ny ramme rundt forståelsen av hvilke ferdigheter som er av betydning for å lære ulike former for ordlesing, og av hvilke vansker som gjør seg gjeldende når ordlesingen er problematisk. I avhandlingen problematiseres også dysleksibegrepet i forhold til funnene i denne studien. Det blir også sett på kjønnsforskjeller i de ferdighetene som måles. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: |