Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 1999 NY DOKTORGRAD Engelsk skriveferdighet hos studenterCand.philol. Torunn Moksheim Lehmann disputerer 1. oktober for dr.philos.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Literacy and the Tertiary Student: Why Has the Communicative Approach Failed ?». Norske studenter har hatt engelsk som skolefag i mange år, og de fleste mener å beherske faget godt. Likevel viser det seg at mange er meget svake i den type skriftlig engelsk som kreves i høgere utdanning og i arbeidslivet. Avhandlingen tar for seg grunnene til dette og prøver å peke på botemidler. Muntlig og skriftlig engelsk kan betraktes som to forskjellige språk. Mens talespråket bygger på naturlig språktilegnelse, er skriftspråket menneskeskapt og må læres bevisst. Fordi engelskundervisningen i norsk skole har lagt hovedvekt på muntlig kommunikasjon, mangler studentene kunnskap om skriftspråkets virkemidler. Dette må engelskundervisningen i høgere utdanning ta konsekvensene av. For å lykkes i studier og arbeidsliv trenger studentene en relativt grundig trening i skriftlig engelsk. Avhandlingen er ment å være et viktig grunnlag for engelskundervisningen i høyere utdanning og representerer samtidig en utfordring til dem som utformer norsk skolepolitikk. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: |