Universitetet i Bergen : Doktorgrader : 1999 NY DOKTORGRAD Leseferdighet på småskoletrinnetAvhandlingen beskriver utviklingen av nasjonale kartleggingsprøver i lesing for det som i prøveutviklingsfasen, var grunnskolens 1. og 2. klasse. Prøvene ble utviklet etter oppdrag fra Kirke-, Utdannings- og forskningsdepartementet, og målsettingen er å gi skolen/lærerne et redskap som kan kartlegge flere sider av elevenes leseferdighet.Dermed kan skolen/læreren sette i gang effektive og målrettede tiltak for å hjelpe dem som eventuelt har "snublet" litt i starten på sin leseutvikling. Videre analyserer avhandlingen data fra standardiseringen av disse prøvene, innhentet blant et stort og representativt utvalg norske barn. Analysene indikerer at prøvene gir viktig informasjon spesielt om de svakeste lesernes ferdighetsnivå og problemområder, og peker på faktorer som bør være sentrale for planlegging og tilrettelegging av leseopplæringen. Det framgår blant annet at elevers mestring av oppgaver av språklig (fonologisk) art, har direkte innvirkning på deres tekstlesingsferdighet, og ikke bare på ordlesing. Dette indikerer at det å rette elevenes oppmerksomhet mot språkets lydside kan ha enda større betydning enn tidligere antatt. Personalia: Tidspunkt og sted for disputasen: Kontaktpersoner: |