Dansing i Hollywood. Punktnedslag i filmmusikalens historie.
Hvorfor har Hollywoods musikaler – typiske Hollywoodprodukter – mer
eller mindre blitt glemt i diskusjoner om hva Hollywood-filmens kjennetegn
er? Hvorfor snakker alle om filmfortelling når en av de mest populœre
genre setter sang og dans i sentrum? Hva er det å si om opplevelsen
av film-musikalens show?
Avhandlingen dreier seg om hva ‘klassisk Hollywoodfilm’ er sagt å
vœre, om dans som estetisk uttrykk, om å gjøre kvinner til
bevegelige ornamenter, om mannlige danseres søken etter legitimitet
og om discodans. Den bygger på et bredt utvalg av kulturteoretiske
tilnœrminger - som klassisk danseteori, Freuds psykoanalyse, tsjekkisk
strukturalisme og moderne filmteori.
Personalia:
Tone Kristine Kolbjørnsen er født i Bergen 12. mars 1964.
Hun tok hovedfag i medievitenskap i 1991. Siden 1992 har hun arbeidet som
stipendiat og amanuensis ved Institutt for medievitenskap, UiB.
Tidspunkt og sted for disputasen:
Tidspunkt og sted for disputasen: U.Pihls hus, fredag 23. januar 1998
kl. 10.15.
Prøveforelesning: U. Pihls hus torsdag 22. januar kl.16.15
Emne: "Fred Astaire og Ginger Rogers-filmene i genrehistorisk perspektiv".
Kontaktpersoner:
Tone Kr. Kolbjørnsen tlf. 55 58 91 09 (a) tlf. 55 32 32
52 (p)
informasjonskonsulent Rønnaug Tveit, tlf. 55 58 90 43 (a), 512
56 91 (p)