Rederistrategi i endringstid. Sørlandsk skipsfart fra seil til damp og motor, fra tre til jern og stål. 1875 - 1925.
Utgangspunktet i avhandlingen er at skipsfarten på Agder fikk en sterk tilbakegang fra slutten av 1800-tallet. Mens landsdelens redere i 1885 disponerte 33 prosent av landets samlede netto tonnasje, var andelen nede i 5prosent i 1925. Rederinæringen var etter århundreskiftet kjennetegnet av en fortsatt sterk satsing på seilskip og sen overgang til damp. For å finne årsakene til denne utviklingen, er strategien i fire firmaer undersøkt: O. & P. Knudsens skipsverft og rederi, Lillesand, handelshuset T. Thommesen & Søn, Arendal, Gustav Natvigs rederi, Kristiansand og firma S.O. Stray & Co., Kristiansand. Det er lagt stor vekt på skipsfartens tradisjonelt sterke tilknytning til treskipsbyggingen. Men generelt viser analysen at det var de internasjonale konjunkturendringer sammen med teknologiske og strukturelle endringer, i møte med Agders særlige nærings- og eierstruktur, samt mentalitet, som vendte vekst til krise.
Personalia
Berit Eide Johnsen (43) er oppvokst i Lillesand. Hun har hovedfag i
historie fra Universitetet i Oslo, 1984. Fra høsten 1994 har hun
vært tilknyttet Høgskolen i Agder med stipend fra Norges Forskningsråd.
Hun går fra nyttår tilbake til stillingen som konservator ved
Vest-Agder Fylkesmuseum, Kristiansand.
Tidspunkt og sted for disputasen: Lørdag 12. desemberkl. 10.15, Sydneshaugen skole, Aud. B, Sydnesplass 9.
Kontaktpersoner:
Informasjonskonsulent Rønnaug Tveit, tlf. 55 58 90 43 (a), tlf
55 12 56 91 (p)
Konservator/stipendiat Berit Eide Johnsen, tlf. 38 14 15 12 (a) 37
27 21 01 (p).