Universitetet i Bergen

NY DOKTORGRAD

Positivismen og den franske revolusjon

Cand. mag. Nuno Chabert disputerer 16.juni 1995 for dr.art. graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:

Les philosophes de la Révolution française - Un nouveau pouvoir spirituel - Auguste Comte

Gjennom den Franske revolusjon i 1789 ble en rekke vitenskapsmenn aktivt med i den politiske ledelse med programmer for en systematisk reorganisering av samfunnet. Imidlertid ble de raskt satt tilside av Robespierre, og i stedet for en ny Orden innleder revolusjonen en ustabil periode med opprør og kriger. Hvordan «avslutte revolusjonen» ble et problem som bl.a. Auguste Comte så seg konfrontert med, og hans «positivisme» var et bidrag til å gjenskape en stabil samfunnsorganisering. Et viktig element i disse bestrebelsene var utviklingen av en ny religion til å fylle det åndelige tomrommet revolusjonen hadde etterlatt seg. Gjennom et «positivt» studium av samfunnets lover skulle en rent menneskelig religion utvikles som grunnlag for en ny, «vitenskapelig» organisering av samfunnet.

Personalia
Nuno Chabert, født i Mosambik i 1959. Tok cand.mag. ved Universitetet i Bergen i
1984. Tok «Maîtrise» og «D.E.A» i filosofi ved Sorbonne i 1986 og 1988. Underviste
som språklærer i Bergen og i Paris. I 1990 ble han ansatt som amanuensis, og fra 1993
som førsteamanuensis ved Romansk institutt, Universitetet i Trondheim.

Tidspunkt og sted for disputasen: 16. juni kl 10.15, Auditorium 3, Jus-bygget

Prøveforelesning: 15. juni kl. 18.15, samme sted.
Oppgitt emne: Quelle méthode pour une histoire de idées?

Kontaktpersoner:
Cand. mag. Nuno Chabert, tlf. 73 59 50 00 (a)
Informasjonskonsulent Morten Steffensen, tlf. 55 58 90 35 (a)/ 55 20 02 91 (p)