Dysleksi og ordavkoding
Lektor Inger Kristine Bjaalid disputerer 3. februar 1995 for dr.philos graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen:
Component Processes in Word Recognition
Inger-Kristin Bjaalid har i sin forskning studert enkelte sider avleseprosessen. Avhandlingen konsentrerer seg om ord-avkodningen, dvs. lesningens tekniske del. Dette er et område der dyslektikere har spesielle vansker.
Et viktig funn i doktoravhandIingen var at fonologiske og ortografiske avkodingsstrategier, de to hovedmåtene å lese ord på, ser ut til å være til dels atskilte måter å lese ord på. Avhandlingen viser at enkelte dyslektikere, til tross for store fonologiske vansker, likevel er i stand til å bygge opp en funksjonell ortografisk avkodingsstrategi. Dette er kunnskap som kan få konsekvenser ved utarbeidelse av spesialpedagogiske tiltak for elever med fonologiske vansker. Forskningsarbeidet er utført ved Senter for leseforsking i Stavanger.
Personalia
Inger-Kristin Bjaalid er født på Rjukan. Hun ble utdannet
lærer ved Stavanger lærerskole i 1966 og tok hovedfagseksamen i
spesialpedagogikk ved samme sted i 1989. Inger-Kristin Bjaalid har arbeidet som
spesialpedagog i skoleverket, og hun har fra 1990 vært ansatt ved Senter
for leseforsking i Stavanger. Fra 1992 har hun hatt en ekstern
stipendiatstilling ved Universitetet i Bergen.
Tidspunkt og sted for disputasen: 3. februar kl. 10.15, Auditorium II, De prekliniske institutter
Prøveforelesning: 2. februar kl 17.15 & 18.15, Auditorium II, De prekliniske institutter
Kontaktpersoner:
Lektor Inger Kristine Bjaalid, Senter for leseforskning, tlf: 51 88 75 50
Informasjonskonsulent Morten Steffensen, tlf. 55 58 90 35 (a)/ 55 20 02 91(p)